Σημάδια

..συντετριμμένος, ο Γούντι Άλεν αφηγείται στην πρώην γυναίκα του και τον νυν σύζυγό της τον χωρισμό του από την αγαπημένη του, η οποία τον άφησε για κάποιον άλλον [Everyone Says I Love You (1997)]. Μάλιστα, είναι σοκαρισμένος γιατί δεν περίμενε με τίποτα να τον εγκαταλείψει.

«Δεν μπορεί, θα πρέπει να σου έδωσε κάποιο σημάδι», λέει η γυναίκα του (η πρώην, είπαμε).

«Τι σημάδι;», αναρωτιέται ο Γούντι Άλεν με το σαρκαστικο-αφελές ύφος του, «όπως να ξεχάσει μια φωτογραφία του εραστή της με τα εσώρουχα στο κομοδίνο; Ή να φωνάζει το όνομά του κάθε φορά που έρχεται σε οργασμό;

»Ξέρεις τι; αυτά έκανε», κατέληξε, «απλώς δεν τα συνδύασα!»

***

Ένα νέο Web Tool δοκιμάζεται με μεγάλη επιτυχία αυτή τη στιγμή σε κορυφαίες εταιρίες (βασικά αμερικανικές) των κλάδων υψηλής τεχνολογίας, λιανικού εμπορίου, παραγωγής και συσκευασίας τροφίμων, τουρισμού (ξενοδοχεία), υγείας, τηλεπικοινωνιών καθώς και στη βιομηχανία ατσαλιού. Λέγεται prediction markets και αξιοποιεί τη συλλογική γνώση και εμπειρία των εργαζομένων της εταιρίας για τη λήψη αποφάσεων που αφορούν στο μαρκετινγκ (λανσάρισμα νέων προϊόντων, τιμολόγηση), επενδυτικές πρωτοβουλίες, εφαρμογή νέων ιδεών και καινοτομιών και …ό,τι μπορείς να φανταστείς.

Λειτουργεί με τον εξής τρόπο: οι υπάλληλοι της εταιρίας ποντάρουν ανώνυμα online, με εικονικό χρήμα, σε εναλλακτικά σενάρια σχετικά με το τι πιστεύουν ότι θα γίνει αναφορικά με κάποιο ζήτημα (π.χ. αν θα έχει επιτυχία το τάδε ή το δείνα νέο προϊόν). Δεν ποντάρουν σε αυτό που θα ήθελαν ή αυτό που θα ήθελε το αφεντικό, αλλά σε αυτό που πιστεύουν ότι θα γίνει στην πραγματικότητα. Η ιδέα πίσω από αυτό είναι ότι η συλλογική γνώση ή «σοφία» (ή ένστικτο) των πολλών είναι σχεδόν σίγουρα πιο έγκυρος σύμβουλος από τη γνώση του ενός ή μιας μικρής ομάδας ακόμη και ειδικών.

Και, πράγματι, τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του εργαλείου επιβεβαιώνουν τη θεωρία: τα prediction markets είναι έως και 70% πιο ακριβή από τις παραδοσιακές μεθόδους πρόβλεψης ή εκτίμησης της αγοράς. Εκτός, όμως, από την εγκυρότητά τους, τα prediction markets βελτιώνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό και την ταχύτητα λήψης αποφάσεων, προσδίδοντας σε μια μεγάλη οργάνωση χαρακτηριστικά μικρής επιχείρησης, που ελίσσεται ταχύτατα και εγκαίρως.

***

Στη Silicon Valley ένας νέος τύπος επιχείρησης έχει γίνει από καιρό πραγματικότητα: πρόκειται για οργανώσεις που σκοπό δεν έχουν το κέρδος, αλλά την εκπλήρωση κάποιας κοινωνικής αποστολής μέσω της παραγωγής χρήσιμων αγαθών ή, αλλιώς διατυπωμένο, αντιλαμβάνονται την παραγωγή χρήσιμων αγαθών ως κοινωνική αποστολή και όχι ως μέσο πλουτισμού. Με τη διαφορά, όμως, σε σχέση με τις ΜΚΟ, ότι δεν συντηρούνται από φιλανθρωπία. Έχουν έσοδα, με τα οποία καλύπτουν το κόστος τους και επενδύουν το πλεόνασμα.

Οι περισσότερες από αυτές τις εταιρίες ξεκινούν ως κινήσεις ειδικών για τη δημιουργία προϊόντων, την ανάγκη των οποίων αισθάνονται οι ίδιοι ως χρήστες ή ως επαγγελματίες και τα οποία είτε δεν προσφέρει η αγορά ως ασύμφορα, είτε θεωρούν οι ίδιοι πως δεν θα έπρεπε να πωλούνται με σκοπό το κέρδος. Τυπικό παράδειγμα τέτοιας εταιρίας είναι η Mozilla Corporation, παραγωγός του αξεπέραστου αυτή τη στιγμή Web Browser ανοιχτού κώδικα Firefox.

Απελευθερωμένοι από τους περιορισμούς που θέτει η επιδίωξη της κερδοφορίας, οι παραγωγοί αυτοί δημιουργούν προϊόντα τα οποία συχνά είναι κατά πολύ ανώτερα από τα αντίστοιχα εμπορικά. Διότι, μην υπακούοντας στους νόμους της αγοράς, δημιουργούν με αποκλειστικό γνώμονα την κάλυψη αναγκών, ανεξαρτητα αν αυτά θα πουλούσαν ή όχι.

***

Θα μου πείτε: πού το πας, ρε «όμορφε»; Τι σχέση έχουν όλα αυτά;

Σημάδια, ρε φιλαράκια. Σημάδια!

Από τη μια, η συλλογική γνώση και το συλλογικό ένστικτο των εργαζομένων κάνει καλύτερες προβλέψεις από τους μηχανισμούς της αγοράς. Ένα βήμα παραπέρα: οι εργαζόμενοι που δημιουργούν προϊόντα με γνώμονα τις ανάγκες τους και όχι με σκοπό την κερδοφορία, παράγουν αξίες χρήσεις που ξεπερνούν σε ποιότητα και χρησιμότητα αντίστοιχα προϊόντα που σκοπό έχουν την παραγωγή κέρδους, συντηρώντας ταυτόχρονα τους ίδιους και τους οργανισμούς τους και εξασφαλίζοντας και αναγκαίο πλεόνασμα για τις απαραίτητες επενδύσεις.

Μήπως έχουμε μπροστά μας παραδείγματα που δείχνουν πως για πρώτη ίσως φορά στην ιστορία, είναι δυνατή η οργάνωση της παραγωγής με τέτοιο τρόπο, ώστε να διαπιστώνονται και να καλύπτονται οι ανάγκες με τρόπο συλλογικό και δημιουργικό, αλλά και αποτελεσματικό (κατά πολύ αποτελεσματικότερο από τον σημερινό); Μήπως το σύστημα της αγοράς στέκεται πλέον εμπόδιο στην εξέλιξη της κοινωνίας, θέτοντας περιττά εμπόδια στην παραγωγή, αλλά και δημιουργώντας μαζικά φτώχεια και εξαθλίωση στον πλανήτη;

Μήπως να δούμε τα σημάδια; Μήπως και να τα συνδυάσουμε; ;)

Advertisements

One thought on “Σημάδια

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s