«Η μουσική δεν είναι υπόκρουση»

Ο Μικρούτσικος δεν είναι απλώς ένας συνθέτης που γράφει μουσική κάπου χαμένος στον κόσμο της έμπνευσης. Μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγισή του στη θεωρία της μουσικής και ειδικά του τραγουδιού:

Υπάρχει και στους κόλπους της Αριστεράς μια πολύ μεγάλη παρανόηση για το τι ακριβώς συνιστά ένα πολιτικό τραγούδι. Το πολιτικό έργο δεν κρίνεται από το κείμενο που μεταφέρει. Διότι η διαδικασία σύνθεσης ενός τραγουδιού, δηλαδή η μελοποίηση ενός κειμένου είναι πολύ σύνθετη. Kαι για να δικαιωθεί μετά τη μελοποίηση, το κείμενο θα πρέπει να σημαίνει και άλλα πράγματα από αυτά που σήμαινε πριν μελοποιηθεί. Η μουσική δεν είναι υπόκρουση. Η μεγάλη παρανόηση σε ό,τι αφορά την πολιτική τέχνη έχει γίνει κυρίως από την Αριστερά εδώ και 30-40 χρόνια, που θεωρούσε ως περιεχόμενο μόνο το μήνυμα του κειμένου. Παίρνεις ένα κείμενο, που όταν το διαβάζεις σημαίνει Α, Β. Η μελοποίηση πρέπει να το κάνει να σημαίνει Α, Β αλλά και Γ και Δ και Ε, να αποκαλύπτονται κρυμμένες πλευρές. «Έβγαλε βρώμα η ιστορία ότι ξοφλήσαμε», λέει ο Τριπολίτης στο τραγούδι που έχω μελοποιήσει. Όταν το διαβάσεις, μπορεί να είναι ένα τραγούδι οργής, ένα τραγούδι θυμού. Εγώ το έκανα να λειτουργεί και ως ένα τραγούδι σαρκασμού και κριτικής σκέψης. Σε εκείνο που είμαι κάθετος είναι ότι η φόρμα προσδιορίζει το περιεχόμενο και πάντως το τελικό αποτέλεσμα είναι ήχος και κείμενο μαζί.

Συνέντευξη του Θάνου Μικρούτσικου στον Γιώργο Λαουτάρη στο prinpress

Η μελοποίηση μεταφέρει επιπλέον μήνυμα, το οποίο συγχωνεύεται με το μήνυμα του κειμένου. Ο συνθέτης, κατά κάποιο τρόπο, παρεμβαίνει ενεργά στο στίχο που μελοποιεί, και από αυτή την παρέμβαση εξαρτάται η επιτυχία ή αποτυχία του. Είτε θα αναδείξει το στίχο, συμπληρώνοντάς τον και αναδεικνύοντας ανεξερεύνητες πλευρές του, ή θα τον καταστρέψει.

Αξίζει, κατά τη γνώμη μου να διαβάσει κανείς ολόκληρη τη συνέντευξη, όπου ο Μικρούτσικος «κεντάει» για την τέχνη, το πολιτικό τραγούδι, την εποχή μας, τον Καββαδία, τον …Ρουβά κ.α.

2 thoughts on “«Η μουσική δεν είναι υπόκρουση»

  1. Καλημέρα Στέλιο (ή Στέλλιο;Με δυο το ήξερα,αλλά τελευταία όλοι με ένα το γράφουν)
    Δε μου αρέσει καθόλου ο Μικρούτσικος,κάποιες μουσικές του μόνο.Είναι από τους καλλιτέχνες που αισθάνομαι ότι προσπαθούν να μου επιβάλλουν τη γνώμη τους (για τα πάντα πλέον) ντε και καλά,μόνο επειδή έγραψε κάποιες καλές μουσικές. Ειδικά όταν πέθανε η Μελίνα,που έγινε Υπουργός Πολιτισμού για ένα φεγγάρι,μου είχε γυρίσει το μυαλό.Θυμάμαι ότι καμάρωνε ο αδερφός του σα γύφτικο σκεπάρνι.Συγνώμη αλλά είμαι τελείως αρνητική,όσον αφορά τον συγκεκριμένο. Όπως και με άλλους «μεγάλους» συνθέτες,που τσαλαβουτούν από κόμμα σε κόμμα και γράφουν επιστολές όποτε κάτι γίνεται στη χώρα (ονόματα δε λέμε,υπολήψεις δε θίγουμε)…είμαι κακιά το ξέρω ;)

  2. Καλά, αν αντιπαθήσεις άθρωπο, δεν μπορείς να χωνέψεις τίποτα από ό,τι κάνει.

    Συμφωνώ ως προς την παρατήρηση για τα βουλευτιλίκια και τις επιστολές. Μου προκαλούν μεγάλη αποστροφή. Αλλά πολλά τραγούδια του Μικρούτσικου, όπως και του Θεοδωράκη, χτυπούν πολύ ευαίσθητες χορδές μου και δεν μπορώ να τους αντισταθώ.

Σχολιάστε

